Видях и Охрид, Македония!

Охрид, Македония

Ох, как да започна? С посипване на пясък по главата, че съм руса? С политико-географските размисли или най-простичко с впечатленията си?  Въпреки, че те и впечатленията са ми малкоооооо географски и малко политически,  ама хайде, няма да се правя на интересна!

Хъм, да взема да започна с влизането в Македония?

Влизане в Македония през Гърция 



Не е трудно, стига да имаш зелена карта* за колата и пари в кеш. Защо пари в кеш  ли? Защото от към гръцка страна, около градовете Едеса и Флорина, рядко можете да намерите бензиностанция, която да приема кредитна карта. Аз нали съм една видна европейка и пари в кеш рядко нося, защото в последните месеци вече нямам идея колко държави извън еврозоната обиколих, разбрах, че ми е по-лесно да плащам с карта, отколкото с пари. Ама в гранична Гърция тия работи с картите не ги приемат, така че се подсигурете с някое евро в кеш, че да можете да нахраните колата (в този случай бях руса и това ми е урокът от това пътуване).
* (за тези, които все още се подлагат на заблудите на застрахователите, за Гърция зелена карта не ни трябва (поне така ми каза един гръцки митничар)
Пътят от Солун до Охрид е добър. До Флорина (Гърция)  си е основно магистрала, новичка, приятна, само с две плащания едното 2,40 евро, а другото 1,20 евро. От към Македонска страна пътят си е български стандарт(малко крив, с малко дупки, но става за каране) от преди Бойко хихихи трябва да им го пратим да им оправи пътищата. След Битоля пътят е планински с доста завои, но читав.

:-( политики:  На последната бензиностанция преди влизане в Македония, собственикът ни попита къде сме тръгнали. Аз му казвам "Македония", при което получавам укорителен поглед и коментар "тц, тц, тц не е Македония, а FYROM (former Yugoslavian republic of Macedonia), та да си знаете....

Охрид настаняване
Ние резервирахме във вила Милка. Доста прилично семейно хотелче, което се е окичило с гордите 4 звезди. Цената - 45 евро за двойна стая със закуска, като че ли не е зле за ваканционен град. Качеството добро - нормална стая, с нормална баня…леко далеч от 4те звезди, но става, закуската можеше да е по-добра за тези 45 евро.   Иначе гостоприемството е на ниво - черпиха ни бира на пристигане и кафе на изпращане. 
Ако 45 евро са ви много, не се притеснявайте, цени разни, та дори и от  10 евро за квартирки. На booking.com са им много верни оценките. Ако ще резервирата направете го оттам. 

Храна
Нашенска :-), традиционни македонски пълнени чушки, традиционна мусака, традиционна скара.... Цените? На мен ми се стори ок, може би защото беше след Гърция. Принципно македонците споделят, че за техния стандарт е скъпо в Охрид, но кой както го разбира. Голяма бира 1,50 евро, малката около 1 евро. Обяд за двама в рамките на 12 евро…може и по-евтино, а и по-скъпо. Чичкото сервитьор, на който попаднахме беше като излязал от книга за обслужване:  бърз, мил, дори на  български прогровори. То не бяха салтанати, салати и всякакви други вкусотии.  После даже прие да платим в български пари и не се разсърди на малкия бакшиш с евро стотинки, защото сме студенти (това с парите в кеш, още ни преследваше). 

Охрид гледки и разходки

Аууууу. Признавам си, много ми хареса. Ама много. Не бях очаквала подобна реакция от себе си, при условие, че не останах очарована от Прага, но Охрид ме плени по един особен начин. Градът определено си заслужава повече от 4 часа, които му отделихме ние. Под град разбирам старата част и околностите. Естествено, аз пак бях по работа и не можах да пообиколя подобаващо, но от малкото, което видях взех твърдо решение, че следващата година вместо на море ще отида там. Има си всичко необходимо за качествена почивка: закътани плажчета, популярни и населени плажове,ресторанти с манджи,  особена атмосфера, планини за ходене, 365 църкви и манастири, крепости и още. 

Охрид, езеро

Отделете време да разгледате повечето забележителности. Заслужват си! Не споменавайте, че си мислите, че Самуил е български цар...не е учтиво към домакините...хихихихи! Същото важи и за Климент Охридски.

Дори и за 4 часа престой ние успяхме, освен да се разходим пеша из стария град,  и да се разходим с лодка - 30 минути за 20лв. За наше щастие попаднахме на добър и интересен лодкар (във Венеция не беше такъв, а лъжлив гондолиер, който във всяка къща ни показваше къщата на Казанова), който се отнесе сериозно със задачата да ни покаже Охрид от към езерото. Цялото преживяване беше абсолютен кеф. Определено другата година пак сме там, като този път определено трябва да се намерят лодки под наем, за да можем да се гребем до насита, 
нашият лодкар реши да ме зареже посредата на езерото щото много съм говорила 

квартири в частни къщи, най-добрите изгледи и частен плаж
След разходката с лодка е добре да разгледате и старата част на Охрид. Романтични улички, цветни градини, много очарование и история до насита. 

Охрид езеро

китни улици из Охрид
Охридските клюкарки

прекрасни дворчета
Страхотно впечатление ми направиха повечето дворчета в старата част на Охрид. Все едно собственичките се конкурират кое дворче да е по-оригинално, фантастично и цветно. Тази радваща окото конкуренция много ми хареса, абсолютна наслада за душата.



Прибиране в България 
Започвам с парите в кеш, този път в денари...имайте си поне 200 под ръка, защото от Охрид до границата на всеки 5 км има пункт за плащане на магистралата - от 20 до 50 денара. Пътят е ок. След Скопие има сериозни основания за объркване на пътя поради наличието на само една табела, но хората са толкова мили, че загубването не е  много опасно. 

!!!! Не си ползвайте телефона и мобилния интернет ако не се налага за спешни случаи. В ниакакъв случай, ама в никакъв! 


Още снимки от старата част на Охрид:


голямата порта

Крепостта - Самуиловите кули 



Езерото отвисоко






Всичко за Охрид, Самуил, Климент Охридски и друга важна и интересна историческа информация свободно се намира из интернет.  

Comments

Popular posts from this blog

Стокхолм през април и декември

Около Уранополи - Гърция

Бяла Черква, Родопите